Wednesday 16 May 2012

Suami Ekspress 10


BAB 10


Faris hilang mood mengajar sepanjang kelas organic chemistry pada hari itu. Natijahnya, dia hanya duduk termenung sambil menompang dagu di meja pensyarah. Sempat dititipkan pesan kepada pelajarnya jika ada soalan boleh diajukan kepadanya. Kelas yang sepatutnya menjadi kelas syarahan ditukarkan menjadi kelas tutorial. Memang dia benar-benar hilang mood mengajar. Kusut kepalanya dengan hakikat yang baru diketahuinya. Bagaimana mahu diajukan soalan itu kepada Adriana? Arghh.. Yang penting dia harus bertemu dengan gadis itu. Yeahh, bertemu dan berbincang.


Otaknya memang tidak boleh berfungsi saat ini. Akhirnya dia membuat keputusan mahu menamatkan kelas organic chemistry itu awal dari masa yang sepatutnya.


“Ok class, any questions? If you don't have any question, class dismissed” ujarnya memberi kata putus. Kelas yang sepatutnya berlangsung selama dua jam dipendekkanya menjadi sejam sahaja.


Belum sempat Adriana mahu keluar dari bilik kuliah itu, namanya dipanggil seseorang. Di pandangnya Iman di sebelah, temannya itu hanya mengangkat bahu, tanda tidak tahu.


“Riana, aku tunggu kau kat library je lah. Aku kena pulang reference book ni dulu, kau jangan lambat sampai pulak nanti” bisik Iman perlahan.


“Yes, sir. Ada apa-apa yang boleh saya tolong ke?” soal Adriana sambil melangkah menuju ke arah pensyarahnya. Apa agaknya yang tak kena dengan pensyarah muda itu erk?


“Adriana, saya ada something nak tanya dengan awak” ujar Faris serius.


“Eh, hal apa sir?” soal Adriana. Haish sir, macam serius je halnya, bikin cuak pulak.


“Adriana, betul ke awak ni anak uncle Nazri?” tanya Faris, matanya masih memandang gadis yang bertudung hijau muda di hadapannya.


“Uncle Nazri mana pulak ni sir, kan ramai orang yang nama Nazri. Tapi memang betullah nama ayah saya Nazri” balas Adriana bingung. Apa agaknya masalah yang melanda pensyarah muda ini? Kan ramai orang dalam dunia ni namanya Nazri.


'Betul jugak eh kata Adriana tu, aduish kenapalah general sangat soalan aku ni. Haillah otak, sila beri kerjasama' bisik Faris menepuk kepalanya.


“Sir, sir ok tak ni?” soal Adriana.


“Saya ok, tak I mean.. Ayah awak engineer kan? Betul ke ayah awak nak kena transfer ke Jepun nanti?” tanya Faris inginkan kepastian.


“Eh, mana sir tahu ni? Betullah papa saya nak kena transfer ke Jepun. Sir kenal ke ayah saya?” tanya Adriana pelik.


Jantung Faris seakan-akan mahu melompat keluar apabila mendengar pengakuan jujur gadis itu walaupun dia sudah menyangka dari awal lagi jawapan yang bakal keluar dari mulut gadis itu. Tapi sekarang ini hatinya seakan menidakkan kebenaran yang berlaku.


“Sir, sir ok tak ni? Kalau takde apa-apa saya keluar dulu” soal Adriana. Aishh, termenung lagi Mr. Faris ni. Apa masalah yang melanda pensyarahnya itu hari ini, memang berbeza sungguh karektor Mr. Faris yang dia kenal selama ini. Yang kelihatan hanya wajah kusut tiada lagi wajah seorang yang berkarisma pensyarahnya itu.


“Eh, wait Adriana” jawab Faris seakan tersedar. Ya, dia harus selesaikan segera masalah yang membelenggu hidupnya. “Awak bakal isteri saya!!” hanya itu yang mampu diluahkan. Kaku lidahnya mahu menutur ayat yang lebih sesuai.


“Hah, apa???” melopong mulut Adriana mendengar ayat yang baru dituturkan oleh pensyarahnya itu. Nasib baik tangannya memegang kuat meja pensyarah di hadapannya itu, kalau tidak mahu jatuh terjelepok dia depan Mr. Faris. Seakan terberhenti nafasnya saat itu, memang dia betul-betul terkejut!! Tak mungkin Mr. Faris bakal suaminya.


“Yes, Adriana. Papa awak dan abi saya teman rapat. Papa awak berharap sangat kita dijodohkan” ujar Faris, dia faham keadaan gadis itu. Ya, mereka sama-sama terkejut dengan kenyataan yang baru sahaja berlaku. Rupa-rupanya gadis yang ingin ditemuinya adalah pelajarnya sendiri.


“Eh, sir. Saya mintak diri dulu” pinta Adriana. Kepalanya mula berpusing-pusing. Lantas kakinya melangkah ke muka pintu tanpa menunggu jawapan dari pensyarahnya. Apa yang dia tahu, dia mahu berada di bilik saat ini.

Faris hanya mampu mengeluh nafas berat memerhatikan langkah longlai gadis itu.


**

Iman mengerling jam di tangannya. Sudah hampir 20 minit, tapi bayang-bayang Adriana tidak kelihatan juga. Lantas kakinya melangkah keluar dari library lalu diambilnya telefon bimbit di poket seluar. “Adriana kau kat mana ni? Penat aku tunggu kau” bebel Iman setelah panggilannya dijawab Adriana.


“Iman, sori. Aku tak dapat teman kau, aku nak balik bilik. Nanti kita jumpa” jawab Adriana perlahan. Talian telefon diputuskan, memang dia tak mahu diganggu saat ini.


'Ishh, apa kena agaknya dengan budak sorang ni. Takde angin, takde ribut, tiba-tiba sahaja bad mood' bisik Iman pelik.


Faris hanya merenung kosong gelas di hadapannya. Fikirannya kusut saat ini, akibatnya dia hanya duduk termenung di cafe ini, memerhatikan ragam-ragam manusia di sekelilingnya. Memang dia sudah membuat keputusan untuk menerima sahaja hasrat Encik Nazri, tetapi dia tidak menyangka gadis yang dijodohkan dengannya selama ini merupakan pelajarnya sendiri. Adakah Adriana mahu menerima dirinya? Melihat sahaja reaksi pelajarnya sebentar tadi, dia tidak yakin Adriana sudi menjadi isterinya.


Tiba-tiba bahunya ditepuk dari belakang. Terhenti khayalannya, terbang segala masalah seketika.


“Faris, hang buat apa termenung sorang-sorang kat sini? Awatnya, hang ada masalah ka?” tegur Zahin. Zahin merupakan pensyarah fizik di universitinya. Dia senang dengan sikap pensyarah dari utara itu.


“Eh, Zahin. Duduklah, takdelah aku saja je melepak kat sini. Petang ni takde kelas” jawab Faris seboleh-bolehnya ingin disorokkan masalah yang timbul.


“Hang jangan nak tipu aku lah na, aku tau hang ada masalah. Baik hang habaq kat aku” pujuk Zahin, masakan dia tidak nampak wajah kusut sahabatnya itu. Bukan sehari dua dia mengenali Faris, sejak mereka di universiti.


“Ishh, kau ni memang pandai kan. Tahu je yang aku ada masalah, tapi jangan risaulah masalah kecik je” ujar Faris sambil tangannya meraup rambut ke belakang.


“Ya ka? Aku tengok hang dah macam mati bini ja. Baik hang habaq kat aku. Kita kenai bukan sehari dua. Hang toksah risau na, kalau aku boleh tolong, aku tolong hang” pujuk Zahin dengan loghat utaranya.


“Kalau aku cerita ni, kau jangan terkejut pulak. Aku dah nak kahwin” jawab Faris jujur. Biarlah dia berterus terang sahaja. Lambat-laun temannya akan tahu juga nanti.


“Hah?? Hang biaq betoi?? Dengan sapa hang nak nikah nanti, jangan nak melawak dengan aku” balas Zahin. Matanya merenung tajam mata sahabatnya, mencari kejujuran.


“Hah, see. Kan aku kata kau jangan terkejut tapi kau still terkejut jugak. Bila aku bagitahu siapa bakal isteri aku mesti kau lagi terkejut punya. Jangan kau jatuh kerusi sudah” gurau Faris.


“Dengan sapa hang nak nikah tu? Awatnya aku nak terkejut pulak, bukan hang nak kahwin dengan aku pun, haha” gurauan dibalas gurauan.


“Haha, kau ni pun. Kahwin dengan kau? Kalau nak kena ketuk senduk dengan umi aku buatlah. Haha. Tapi aku serius ni, jangan kau terkejut nanti dah lah eh?” ujar Faris, agak-agak si Zahin ni terkejut tak kalau dia tahu pensyarah kahwin dengan pelajar sendiri?


“Alahh hang ni, cuba hang habaq kat aku sapa yang dok malang sangat dapat hang ni?” usik Zahin.


Nafas ditarik beberapa kali, bersedia dengan reaksi teman baiknya. Mungkin Zahin akan terkejut, mungkin juga akan mentertawakannya. “Nama dia Adriana, student aku sendiri. Budak science, final year” ucap Faris.


“Hang biaq betoii??? Bila hang dok bercinta dengan dia, amboih hang baru mengajar hang dah mengorat student ka? Haha” jawab Zahin hairan, sejak bila Faris bercinta dengan pelajar sendiri.


“Aku tak bercinta pun dengan dia, family arragement” ujar Faris. Takkanlah dia nak bercinta dengan pelajar sendiri, lagipun jarak umur mereka terlalu jauh.


“Bila hang nak nikahnya?” tanya Zahin.


Belum sempat Faris menjawab soalan Zahin, telefonnya berdering minta diangkat. “Weh, lain kali kita sembang lagi. Umi aku call, sorry” balas Faris.


“Assalamualaikum umi” ujar Faris memulakan bicara. Kakinya melangkah ke kawasan yang jauh sedikit dari cafe, maklumlah kawasan cafe yang hingar-bingar dengan gelagat pelajar lebih-lebih lagi sekarang sudah tiba makan tengah hari.


“Waalaikumsalam Faris, kamu dah jumpa bakal isteri kamu tu? Dah bincang elok-elok?” soal Hajjah Mardiyah. Haaisshhlaahh umi, macam mana nak bincang, baru je bagitahu hal sebenar, muka Adriana dah macam puasa sebulan. Lemah tak bermaya.


“Eh, Faris dah jumpa dah dia umi. Tapi kitorang tak sempat bincang lagi” jawab Faris. Dia rasa seperti mahu menjerit ketika ini, 'Umi dia student Farisss' kan bagus kalau dapat diluahkan apa yang ada dalam hatinya dan fikirannya saat ini.


“Kamu bincang lah baik-baik dengan dia. Cakap elok-elok, budaknya muda lagi. Takut fikirannya tak matang lagi. Kamu nak nombor telefon dia? Nanti umi mesej” nasihat Hajjah Mardhiyah. Dia mendapat nombor Adriana pun dari mama Adriana, Puan Aishah. Sudah beberapa kali juga dia bertemu dengan ibu gadis itu.


“Eh, boleh ke Faris ambik nombor dia umi?” soal Faris jujur. Hah, nilah akibatnya kalau dia sendiri tak pernah usha awek.


“Ya Allah Fariss, kamu ni. Nanti umi send nombor dia, bincang baik-baik dengan dia” mengucap pancang Hajjah Mardhiyah melihat reaksi anaknya. Faris, Faris..


“Ok umi, terima kasih” jawab Faris sambil tersengih. Kenapalah aku ni lambat sangat hal-hal macam ni.


“Ok lah, umi ada kerja ni. Kejap lagi umi send nombornya. Assalamualaikum” balas Hajjah Mardhiyah.


Tidak lama selepas talian diputuskan, telefonnya bergetar menandakan ada mesej masuk.

'0193674478' mesej dari umi. Nombor Adriana, bibirnya tersenyum sendiri apabila teringatkan gadis itu. 'Ayat apa eh, yang patut aku hantar dekat dia?' soal hatinya sendiri


Pantas tangannya menghantar pesanan ringkas kepada gadis itu.

'Assalamualaikum Adriana, saya Faris. Boleh saya jumpa awak? We need to discuss about us' -Faris-

'Waalaikumsalam sir, bila sir nak bincang?' -Adriana-

'Esok boleh? Awak ajaklah kawan awak teman. Takut nanti jadi fitnah pulak' -Faris-

Adriana garu kepalanya yang tidak gatal, aduisshh.. Nak ajak siapa, Iman? Alamatnya terkejut beruklah temannya nanti. Nak taknak terpaksalah dia ajak Iman.

'Insha Allah sir, nak jumpa kat mana? Pukul berapa?' -Adriana-

'Mugkin luar universiti, nanti saya ambik awak' -Faris-

'Eh, sir. Tak payah ambik saya, nanti saya drive sendiri' -Adriana-

'Ok, esok saya mesej tempat. Assalamualaikum' -Faris-


Terpaksalah Adriana menelefon temannya pada malam itu. Dijelaskan segala-galanya pada Iman.


**

Petang itu, Adriana, Iman dan Faris bertemu di taman rekreasi. Faris yang memilih taman itu, katanya lebih santai.


“Adriana, awak setuju dengan cadangan papa awak?” soal Faris. Matanya memandang tasik di hadapannya.


“Eh, sir macam mana? Sir setuju? Saya masih belajar lagi, sir tak kisah dapat isteri yang masih belajar?” soal Adriana, soalan Faris dibiarkan sepi. Matanya memerhatikan Iman yang duduk agak jauh dari mereka berdua. Tak mahu menganggu katanya.


“Insha Allah, saya setuju. Saya yakin dengan petunjuk Allah, awak macam mana?” balas Faris. Dia masih mengharapkan jawapan positif yang bakal lahir dari mulut gadis di hadapannya. Tak sanggup mahu mengecewakan harapan orang tua mereka.


Adriana menundukkan wajahnya. Sungguh dia tak sangka, Faris sanggup menerimanya. “Sudah menjadi tanggungjawab saya untuk membahagiakan orang tua. Redha Allah terletak pada redha ibu bapa” ujar Adriana berkias, mana mungkin dia mahu memberitahu Faris, saya sudi kahwin dengan awak. Arghh, sikap pemalunya memang berada pada tahap yang sangat tinggi. Berkias adalah cara terbaik untuk meluahkan keputusannya.


“Alhamdulillah, semoga Allah redha dengan keputusan kita. Tapi saya ada syarat, nanti lepas kahwin saya bagitahu ya? One more thing, jangan panggil saya sir waktu luar kelas, awak kan Mrs. Faris to be” usik Faris. Dia suka melihat wajah Adriana ketika malu.


“Syarat apa?” soal Adriana. Haiilahh Mr. Faris kenapalah nak syarat berbagai-bagai ni, ingat cerita korea ke?


“Lepas kahwin nanti saya bagitahu ye awak? Dah jom balik, kesian tengok kawan awak tu” jawab Faris sambil matanya mengerling ke arah Iman.


p/s : nak tahu syarat Faris? bace next en3 k? yang pentg bukan syarat tido bkn sbilik.. dorang tido sbilik nt, ni syarat lain:D hihi :) saya akn cuba cari kelainan sikit dr nvel yg da ade kat psrn, doa2 kn lah eh? :'D thanks for reading, sy thu en3 kali ni mgarut. ni pun tak edit lagi, nanti sy edit semula :D


3 comments:

  1. x sgka plak student sndiri bkl isteri nti..cmne la ble da kwin nti..

    ReplyDelete
  2. alahai... comel je diorg ni..hehe

    ReplyDelete
  3. YA ALLAH, so cute.....
    Sokong 100% kalau kahwin time study sbb
    Berkahwin awal tenangkan jiwa....
    macam saya....form4 2013 dah nikah....

    ReplyDelete