Monday 27 May 2013

Penghijrahan Cinta 13


BAB 13

“Aku terima nikahnya Damia Humaira binti Sulaiman dengan mas kahwinnya senaskah al-Quran tunai” hanya sekali lafaz Humaira sah menjadi milik Wafiq.

Humaira menadah tangan mengaminkan doa yang dibaca Wafiq. Sungguh relung hatinya bagai disimbah air, tenang setenangnya. Tapi tak dinafikan ada rasa syahdu dan sayu dalam hatinya. Ya dia kini milik kepada Wafiq Rizqi. Hanya tempoh tiga bulan dia bertunang dengan Wafiq, itulah perancangan keluarganya dan Wafiq.

Humaira hanya ringkas dengan jubah putih bersulam manik-manik kecil. Simple sahaja jubahnya demi menjaga berkat majlis pernikahannya. Dia tidak mahu ada pembaziran dalam walimahnya, cukuplah dalam kesederhanaan.

Air mata yang sudah bertakung di tubir mata dilap dengan tisu oleh adiknya usai sahaja bacaan doa oleh Wafiq. Mana mungkin dia tidak sedih dan terharu, air mata ini bukanlah air mata kesedihan semata-mata tapi juga air mata kegembiraan. Rasa sedih bercampur baur dengan rasa gembira. Sedih kerana selepas ini syurganya bukan lagi di bawah tapak kaki ibunya, anak manja yang dahulunya hanya bergantung kepada redha ibu semata-mata telah pun menjadi suri untuk pemuda lain. Dan rasa gembiranya kerana akhirnya separuh dari agamanya telah disempurnakan sepertimana sabda Rasululllah S.A.W yang bermaksud:

"Apabila seorang hamba Allah berkahwin, maka telah sempurna separuh daripada agama. Maka hendaklah dia bertakwa kepada Allah pada separuh yang berbaki"

Dan sudah pastinya dia gembira kerana dia mahu menyalurkan cintanya dengan jalan yang halal. Bukankah pernikahan itu jalan yang halal untuk setiap pasangan menyalurkan cinta. Humaira tersentak saat adiknya membisikkan sesuatu di telinganya.

“Kak, kejap lagi upacara pembatalan air sembahyang” lembut suara Haziqah mengingatkan.

Humaira menanti dalam debar, sungguh dia rasa gugup untuk berhadapan dengan suami. Dalam hati tak henti-henti dia melafazkan istighfar dan selawat memohon ketenangan.

Wafiq melangkah perlahan ke arah Humaira usai sahaja dia solat sunat dua rakaat sebentar tadi. Dia merenung sang bidadari yang sedang tertunduk malu itu. Sungguh Humaira cantik di matanya, cantik dalam kesederhanaan, hanya make up yang nipis dikenakan.

Wafiq menghulurkan tangan dan Humaira menyambut sopan. Dikucupnya tangan si suami dengan rasa cinta yang mula membara. Mungkinkah ini barakahnya menjaga perhubungan? Rasa cinta yang sebelum ini tiada tiba-tiba bagaikan hadir dengan rasa luar biasa.

Wafiq memengang ubun-ubun Humaira, adat mengucup ubun-ubun isteri diganti dengan sunnah nabi iaitu membaca doa sambil meletakkan tangan di ubun-ubun isteri. Lalu dibacakan sepotong doa ajaran Rasulullah saat tangannya memengang ubun-ubun si isteri.

Ya Allah, aku memohon kepada-Mu dari kebaikannya dan kebaikan apa yang Engkau tetapkan kepadanya, dan aku berlindung kepada-Mu dari kejahatannya dan kejahatan yang Engkau tetapkan padanya. Ya Allah berkatilah isteriku ini atasku dan lindungi dirinya dari segala keburukan perbuatan orang-orang yang dengki dan perbuatan tukang sihir apabila dia telah melakukan sihir dan perbuatan orang-orang yang suka melakukan tipu daya”

Air mata Humaira terus mengalir keluar, rasa terharu dengan doa tulus dari suami. Moga ada sinar bahagia buat mereka yang menegakkan sunnah rasul ini.

Wafiq tersenyum usai sahaja mengamalkan sunnah nabi itu. Dia memandang Humaira dengan rasa cinta. Tak perlu lagi dia perlu menundukkan pandangan apabila ingin menatap wajah lembut itu, kini semuanya telah halal. Bahkan insya-Allah mendapat pahala pula jika memandang isteri dengan rasa cinta. Dan dia teringat hadis riwayat daripada Abu Daud iaitu antara kunci kebahagiaan bagi seorang lelaki ialah isteri solehah. Isteri solehah, jika dipandang membuatmu semakin sayang. Dan jika kamu pergi membuatmu berasa aman kerana dia mampu menjaga kehormatan dirinya dan hartamu.

“Ehem, ehem” usik Haikal apabila dilihatnya kedua mempelai seperti dalam dunia mereka sendiri.

Wafiq dan Humaira bagaikan tersedar kembali di mana bumi dipijak, lantas kedua-duanya melarikan pandangan.

“Ishh budak ni, cubalah jangan dikacau akak dengan abang kamu tu” tegur Puan Hanis lembut. Dalam diam bibirnya tersenyum nipis melihat tingkah anak dan menantunya.

Humaira sudah tertunduk malu, haishh sempat pulak dia berangan kan? Panas rasa mukanya saat ini, hah free blushing gitu. Nasib baik tak pakai blusher tadi kalau tak alamatnya dah macam badut sarkas rupanya.

Wafiq dan Humaira bersalaman dengan keluarga terdekat, mereka juga menjemput tetamu untuk menjamah hidangan. Majlis walimahnya hanya simple, itu permintaannya. Cukuplah dalam keserhanaan tetapi barakahnya kian terasa.

“Humaira, mabruk! Barakallahu laka wa baraka ‘alaik, wa jama’a bainakuma fi khair”
Mudah-mudahan Allah memberkahimu, baik ketika senang mahupun susah dan selalu mengumpulkan kamu berdua pada kebaikan” ucap Liyana sebaik sahaja dia didekati Humaira. Sempat pula dititipkan doa untuk sang pengantin baru itu.

Humaira tersenyum lantas dia memeluk erat tubuh sahabat fillah yang banyak menasihati dirinya itu. Dia kemudian memeluk Syuhada yang nampak manis berjubah hijau itu. Bahagianya punya sahabat yang sentiasa berada dalam medan perjuangan yang sama.

“Liyana dan kawan cik bidadari silalah jemput makan” tiba-tiba muncul pula Wafiq menyertai mereka.

Humaira sudah tergelak kecil apabila mendengar gelaran baru untuk Syuhada. Sudah pasti Wafiq tidak tahu nama Syuhada.

'Kawan cik bidadari ya' hatinya bermonolog nakal.

Syuhada hanya tersenyum.

“Awak, her name is Syuhada not 'kawan cik bidadari'” kata Humaira mengusik, dikenalkan Syuhada kepada Wafiq.

“Hah, maaflah tak tahu nama. Hah, jemput makan” ujar Wafiq lagi.

Liyana dan Syuhada sama-sama tersenyum, tumpang gembira dengan pernikahan yang baru dibina. Alhamdulillah, sunnah nabi telah terlaksana. Bukankah pernikahan adalah sunnah baginda?

“Aku menikahi wanita maka barangsiapa yang tidak suka dengan sunnahku, maka bukanlah dia dari golonganku” -HR Bukhari-

Mereka sama-sama beriringan dengan mempelai berjalan menuju ke khemah yang telah diasingkan kepada tiga kategori iaitu khemah untuk muslimin, muslimah dan untuk keluarga. Khemah untuk keluarga diletakkan meja bulat khas untuk mereka yang sudah berkeluarga menjamu selera. Biarpun majlis itu hanya untuk saudara-mara dan rakan terdekat tapi kemeriahannya tetap dirasa, alhamdulillah.

Usai solat Asar bersama, Humaira dan Wafiq hanya duduk berehat melepaskan lelah di bilik. Alhamdulillah berjalan lancar majlis pernikahan mereka pagi tadi. Bagaikan mimpi kini mereka sudah menjadi suami isteri.

“Err awak, nak turun bawah tak?” tanya Humaira menanggalkan telekung di kepala. Dia memandang wajah Wafiq.

“Hah, apa?” soal Wafiq kurang jelas, dia bagaikan dipaku melihat kecantikan si bidadari. Cantiknya Humaira. Terpaku melihat mahkota isteri yang selama ini dijaga rapi kini menjadi santapan buatnya seorang.

Humaira mula berasa tidak selesa dengan pandangan Wafiq. Haih pandang macam tak pernah jumpa orang. Dia akui mula-mula dahulu agak sukar untuk dia menerima Wafiq tapi melihat kesungguhan anak muda itu hatinya tertawan juga.

“Apa pandang orang macam tu?” tanya Humaira kurang selesa.

“Hah??” soal Wafiq blurr.

Humaira menyimpan telekungnya di tempat penyidai. Sejak bila pulak Wafiq ni asyik 'hah' 'hah' je? Adoi.

“Maira cakap apa tadi?” tanya Wafiq lembut.

Tegak terus bulu roma Humaira mendengar suara lembut Wafiq. Dia mengambil tudung yang siap tersidai. Ahh baik dia lariii dulu.

“Orang nak turun dulu, jumpa kat bawah” ujar Humaira kalut, langkahnya nampak tempang.

“Ok, kalau rajin buatkan abang air milo” balas Wafiq.

Terhenti langkah Humaira. ab.. abang? Selambanya Wafiq sedangkan dia dah macam nak terjun kolam ikan je.

“Err, insya-Allah” balas Humaira, cepat-cepat dilarikan diri. Baik dia lari sebelum macam-macam lagi yang diminta Wafiq.

Humaira mengetuk perlahan dahinya saat dia tiba di dapur. Haih macam mana nak jadi isteri solehah ni? Baru berapa jam kahwin dah nak lari dari suami? Err, dia bukan larikan diri cuma elakkan diri. Hah, tak sama kan?

“Assalamualaikum, sihat menantu mama?” soal Puan Wafiyyah sebaik dia tiba di dapur. Ibu mertuanya masih lagi berada di kampungnya selepas akad nikah mereka pagi tadi.

“Ishh, awak ni. Ada tanya soalan macam tu. Mestilah sihat, tengok muka je dah tahu” sampuk pula bapa mertuanya.

Humaira hanya tersengih, macam-macam gelagat pula keluarga barunya itu.

“Waalaikumsalam, alhamdulillah sihat ma. Mama and papa nak minum air apa? Biar Humaira buatkan” jawab Humaira tersenyum.

“Ala tak payah susah-susah, mama dengan papa dah minum dah” jawab Puan Wafiyyah. Dia memandang wajah bersih Humaira. Sejak jumpa kali pertama dengan gadis itu dia sudah jatuh hati.

“Betul tak nak ni? Bukan senang tau nak merasa air tangan Humaira ni” usik Humaira, dia mula menyesuaikan diri dengan mertuanya.

“Kalau orang memberi tak elok kita menolak. Bolehlah kalau kamu dah kata gitu” jawab Puan Wafiyyah.

“Encik Suami mana?” tanya Encik Razak mencari kelibat anak bongsunya.

Humaira angkat kening, Encik Suami. Dia tersenyum, aih macam-macam papa dan mamanya ni. Ada saja yang mencuit hati kecilnya.

“Err, dekat atas pa” jawab Humaira ringkas, dia mula mengambil teko dan memasukkan beberapa sudu nescafe ke dalam teko. Untuk Wafiq diletakkan beberapa sudu milo dan gula, diletakkan juga sedikit susu dan air panas. Siap, settle. Kemudian dia meletakkan gula dan menuangkan air panas ke dalam teko. Siap!

Humaira menghidangkan air di atas meja, dituangkan air tersebut ke dalam cawan untuk mertuanya.

“Jemput ma, pa. Air bujang je ni. Maira nak hantar air ke atas kejap” ujar Humaira.

Dibawa pula mug untuk Wafiq ke dalam bilik. Sempat dititipkan doa pengasih ajaran rasul ke dalam minuman Wafiq.

“Ya Allah, jadikanlah hamba-Mu ini menyintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman menyintaiku” bisiknya perlahan.

“Awak..” panggil Humaira sebaik sahaja dia masuk ke dalam bilik. Dilihat elok saja Wafiq sedang merenung keluar jendela.

Wafiq berpaling apabila mendengar suara Humaira. Dia tersenyum.

“Minum..” jemput Humaira sopan, dihulurkan mug tersebut kepada Wafiq.

“Terima kasih” jawab Wafiq menyambut huluran Humaira.

“Sedap air yang Maira buat” puji Wafiq.

Humaira hanya tersenyum, macam tak percaya Wafiq yang dia kenal dulu bercakap selembut ni. Kelakar pula apabila teringatkan perangai tak matang mereka dulu.

“Kenapa senyum, tak percaya eh? Hah cuba Maira rasa sendiri” Wafiq sudah menghulurkan kembali mug tersebut kepada Humaira.

Humaira menggeleng kepala, haih misunderstanding pulak suami den ni!

“Cuba Maira rasa, betul abang tak tipu. Sedap” ujar Wafiq lagi, kali ini betul-betul disuakan mug tersebut ke bibir Humaira, terpaksa juga Humaira 'merasa' air tangannya sendiri.

Wafiq tersenyum puas. Dia memerhati wajah Humaira dihadapannya.

“Sedap kan?” soal Wafiq sebaik sahaja Humaira minum air tersebut.

Humaira hanya mengangguk, rasa segan tiba-tiba saja hadir.

“Maira, I have something for you” ujar Wafiq. Dia melangkah ke arah katil. Meletakkan mug di meja kecil tepi katil dan melangkah ke arah almari solek dan mengambil kad yang sudah tersedia di atas meja solek itu.

Dia melangkah perlahan ke arah Humaira. Dihulurkan kad tersebut.

Humaira mengambil kad tersebut, cantik.

“Boleh Maira baca?” soal Humaira polos.

“Bacalah, memang untuk dibaca” balas Wafiq.

Humaira membaca kad itu. Dia tersenyum sendiri saat membaca kad tersebut.

Dia yang aku cinta.

Dia yang aku cinta,
Buat kali pertama,
Moga dia jugalah selamanya,
Bersatu kita dalam kasih sayang-Nya,
Moga cinta kita kerana Dia.

Dia yang aku cinta,
Bukanlah mudah untuk meluahkan,
Cukuplah dalam kesederhanaan,
Kerana kutahu cinta itu bukan Tuhan,
Tapi aku mahu mencintaimu dengan redha Tuhan.

Dia yang aku cinta,
Sudikah kau menjadi sayap perjuangan,
Buat suami yang tak culas dengan kesilapan,
Yang sentiasa inginkan perubahan,
Sebelum kembali bertemu Tuhan.

Dia yang aku cinta,
Bukan kerana rupa,
Bukan jua kerana harta,
Tapi pada agama,
Dan akhlak yang kau jaga.

-Wafiq Rizqi-



3 comments:

  1. salam... nisa, cube nisa cek balik ayat kat bawah ni... camne ttibe boleh ttukar nama WAFIQ kpd nama FARIS plak?? tringat kat SE ke???hehehe

    “Err, dekat atas pa” jawab Humaira ringkas, dia mula mengambil teko dan memasukkan beberapa sudu nescafe ke dalam teko. Untuk FARIS diletakkan beberapa sudu milo dan gula, diletakkan juga sedikit susu dan air panas. Siap, settle. Kemudian
    dia meletakkan gula dan menuangkan air panas ke dalam teko. Siap!


    best.. tp pendek sangat la n3 kali ni..

    (pearl hearts)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumsalam :) syukran akk syg !

      Haha, rinduu sangat dengan Faris ke ape ni ? hihi

      Delete
  2. sama-sama kasih nisa.. ;-)

    ReplyDelete